DigitalTakeover 2018.

“Naše tvrtke puno bolje prate razvoj digitala nego država”

Nikola Vrdoljak, osnivač i direktor komunikacijske i digitalne agencije 404, o važnosti ulaganja u tehnologiju
Nikola Vrdoljak

Svjedoci smo nevjerojatno velikih promjena u digitalnom marketingu i tehnologiji tijekom posljednjih godina. Digitalno oglašavanje od početka ovog desetljeća u velikom je porastu. U digital je 2010. godine u cijelom svijetu uloženo 62,5 milijardi dolara, a nakon toga uslijedio je uzlet. Samo prošle godine u digitalnom oglašavanju na svjetskoj razini je ostvareno čak 178 milijardi dolara prihoda, a u 2018. godini predviđa se da će digitalno oglašavanje nastaviti rasti za oko 13 posto.

Iako su mnoge tvrtke u provedbi digitalne transformacije naišle na različite prepreke i nedoumice, neprestano ulaganje u oglašavanje na odgovarajućim digitalnim kanalima te praćenje trendova su nužni kako bi kompanije opstale na tržištu. Nikola Vrdoljak, osnivač i direktor komunikacijske i digitalne agencije 404 i jedan od osnivača Weekend Media Festivala tvrdi kako usvajanje tehnoloških inovacija mora imati poslovnu opravdanost te da je tehnologija samo alat koji pomaže ostvariti poslovne ciljeve.

Ususret konferenciji Digital Takeover powered by 24sata, Express, JoomBoos i Miss7 24sata, koja će se u ožujku održati u Zagrebu, razgovarali smo s Vrdoljakom o digitalnom oglašavanju na našem tržištu, razvoju novih komunikacijskih alata, ali i nedostatku digitalnog kadra.

Prema podacima istraživačke kuće MAGNA, u 2017. godini je u svijetu ostvareni dosad najveći porast ulaganja u digitalno oglašavanje. Prodaja digitalnih oglasa je na globalnom tržištu dosegnula 41% te tako pretekla televiziju koja je ostvarila 35%. Riječ je o analizi čak 70 tržišta svijeta. Kakvo je stanje u Hrvatskoj i jeste li primijetili tako značajan porast ulaganja u digitalno oglašavanje i na našem tržištu? Kakva su vaša očekivanja za ovu godinu?

Mislim da je već općeprihvaćena činjenica da digital preuzima dominaciju na tržištu oglašavanja. Već je došlo vrijeme da to više niti ne zovemo digital već podijelimo na razne kanale od kojih se digital danas sastoji. U istom istraživanju možemo vidjeti da i sami search ima nevjerojatan trend rasta u godinama koje dolaze da bi ga mogli staviti kao samostalni kanal, a jednako je različit od bannera kao i od print oglasa. Što se samog trenda tiče ipak postoje značajne razlike među regijama pa tako APAC (asia pacific) digital već preuzima totalnu dominaciju dok naša regija i dalje ostaje jako TV orijentirana pa će TV oglašavanje i dalje biti jako značajno dok digital jako raste nauštrb drugih medija. Tako i ove godine očekujem daljnji rast digitala.

Mislite li da su hrvatske tvrtke uspjele prilagoditi promjenama i inovacijama u digitalnom poslovanju? Prate li svjetske trendove i jesu li spremne iskoristiti prednosti novih tehnologija popust AI, VR, AR, IoT i Mobile edge computing koje će u budućnosti u potpunosti promijeniti iskustvo korisnika?

DESI indeks tvrdi da hrvatske kompanije puno bolje prate trendove digitalnog razvoja nego naša država. Štoviše, same kompanije i nisu tako loše ocijenjene. Vidimo da se kompanije jako trude razviti digitalne komunikacijske alate, pronaći nove sales kanale kroz eCommerce pa i digitalizirati svoje poslovanje. Ipak, što se tiče spomenutih tehnologija u samom pitanju mislim da ipak nismo dovoljno veliko i razvijeno tržište da budemo predvodnici ičega od navedenog. Ima dobrih pojedinačnih primjera, ali ne vidim trenutnu veliku promjenu na ovom tržištu.

Iako organizacije ulažu u inovativne tehnologije, većina njih zaostaje ili ne reagira na nova očekivanja korisnika. Koji je po vama razlog tome? Jesu li hrvatske tvrtke u potpunosti prihvatile važnost procesa unutar Upravljanja iskustvom korisnika (Customer Experience Management) te vode li brigu o istom pri kreiranju sadržaja i plasmanu istog?

Veliko istraživanje očekivanja CMO-a na tržištu SAD-a pokazalo je da je customer experience trend broj jedan za 2018. U Hrvatskoj nažalost još to nije tako. Ipak, vidimo određene napretke i nekoliko ozbiljnih kompanija je formiralo posebne pozicije unutar svojih timova za CX što je sjajan signal. Sad je prilika za sve kompanije iskoriste priliku i budu među prvima koji svjesno rade na svom CX-u, vjerujem da to može donijeti ozbiljnu tržišnu prednost.

Konferencije, susreti i paneli su odlično mjesto za informiranje o novim trendovima u digitalu, dijeljenje iskustva među zajednicom i za edukaciju o uspješnim praksama. No, što kada se sudionici takvih događanja vrate na svoje radno mjesto, prilagođavaju li se na način na koji bi trebali? Primjenjuju li kolaborativno učenje i timski rad? Digitalni svijet zahtijeva drugačiji način razmišljanja, traži li možda i drugačiji način učenja?

Danas kad je tako puno znanja dostupno vjerujem da se konferencije osim druženjem i networkingom moraju diferencirati iskustvom koje nude. Vjerujem da je to osnova svih uspješnih konferencija.

Smatrate li da se tvrtke u našoj regiji već danas bore za ljude sa širim spektrom digitalnih vještina? Koje je rješenje za povećanje produktivnost talenta koje pojedine tvrtke, agencije i organizacije već imaju?

Nedostatak digitalnog kadra je prisutan već neko vrijeme i vjerujem da će tako i ostati. Također, mislim da je vidljivo da kompanije, barem u sektoru marketinga i/ili tehnologije jako rade na efikasnosti i procesima kako bi bile efikasnije te ulažu u svoje kadrove. Tehnologija ubrzano mijenja tržište, a edukacija radnika je dugogodišnji proces koji se sporo mijenja pa će se natjecanje za talente još pojačati kao i potreba za ulaganjem u kadrove.

I za kraj, možete li dati par savjeta kako se nositi s neprestanim inovacijama u digitalnom poslovanju te je li ih potrebno baš sve usvojiti kako bi uspješno poslovali?

Često savjetujemo tvrtkama da ugase neke svoje kanale komunikacije ako mislimo da nemaju poslovno opravdanje. Kad dođe nova tehnologija mnogi se oduševe s njom pa ju aktiviraju ili počnu koristiti bez da im je stvarno potrebna. Usvajanje tehnoloških inovacija mora imati poslovnu opravdanost. Ponekad se ta korist može vidjeti i u PR efektu ali to se mora svjesno odlučiti. Ključno je razumjeti da je tehnologija samo alat koji pomaže ostvariti poslovne ciljeve. Sama po sebi nema vrijednost za kompaniju. Sve informacije i novosti o najvećoj regionalnoj digitalnoj konferenciji Digital Takeover pratite na Facebooku.